Banka

Do agendy Banka se zapisují bankovní pohyby, které proběhly na bankovních účtech. Bankovní doklad slouží k úhradě faktur, které mají nastavenou bezhotovostní formu úhrady.

Agenda Banka

1. Příjmový bankovní doklad

Příjmový bankovní doklad je dokladem o přijetí platby na bankovní účet, který slouží především k úhradě faktur vydaných a zálohových.

  • Příjmový bankovní doklad se vytváří ručně v agendě Banka pomocí povelu Přidat příjmový doklad Přidat příjmový doklad nebo automaticky při importu bankovních transakcí pomocí služby homebankingu.

  • V hlavním seznamu bankovních dokladů je označen ikonou Bankovní doklad - příjem Bankovní doklad - příjem.

  • Bankovní doklad ze své podstaty nepodporuje vkládání skladových zásob.

  • Příjmovým bankovním dokladem lze provést úhradu vydané nebo zálohové faktury. V takovém případě jsou položky dokladu vytvořeny automaticky a nelze je upravovat.

  • Bližší informace o tom, jak na doklad vložit odběratele, resp. jak aktualizovat údaje o odběrateli na dokladu, se dočtete v kapitole Práce s adresou na dokladu, uvedené v popisu agendy Adresář.

  • Bankovní doklad v cizí měně lze vytvořit pouze v podvojném účetnictví, zvolením bankovního účtu vedeného v cizí měně. V daňové evidenci není možné evidovat bankovní doklady v cizí měně. Popis práce s cizí měnou v aplikaci mPOHODA je uveden v kapitole Cizí měna.

  • Evidenční číslo bankovního dokladu je automaticky generované ve formátu zkratka bankovního účtu + datum ve tvaru RRMMDD + pořadové číslo bankovního dokladu.

    Doklad s číslem ČS250228001, kde ČS je zkratka bankovního účtu, 250228 je datum 28. 02. 2025 a 001 je pořadové číslo bankovního dokladu pro daný den a účet.

  • Popis základních funkcí pro vytvoření nového záznamu, uložení záznamu, smazání, zaokrouhlení dokladu apod. jsou popsány v kapitole Obecné funkce.

1. Výdajový bankovní doklad

Výdajový bankovní doklad je dokladem o odchozí platbě z bankovního účtu, který slouží především k úhradě přijatých faktur placených bankovním převodem.

  • Výdajový bankovní doklad se vytváří ručně v agendě Banka pomocí povelu Přidat výdajový doklad Přidat výdajový doklad nebo automaticky při importu bankovních transakcí pomocí služby homebankingu.

  • V hlavním seznamu bankovních dokladů je označen ikonou Bankovní doklad - výdej Bankovní doklad - výdej.

  • Bankovní doklad ze své podstaty nepodporuje vkládání skladových zásob.

  • Výdajovým bankovním dokladem lze provést úhradu přijaté faktury. V takovém případě jsou položky dokladu vytvořeny automaticky a nelze je upravovat.

  • Bližší informace o tom, jak na doklad vložit dodavatele, resp. jak aktualizovat údaje o dodavateli na dokladu, se dočtete v kapitole Práce s adresou na dokladu, uvedené v popisu agendy Adresář.

  • Bankovní doklad v cizí měně lze vytvořit pouze v podvojném účetnictví, zvolením bankovního účtu vedeného v cizí měně. V daňové evidenci není možné evidovat bankovní doklady v cizí měně. Popis práce s cizí měnou v aplikaci mPOHODA je uveden v kapitole Cizí měna.

  • Evidenční číslo bankovního dokladu je automaticky generované ve formátu zkratka bankovního účtu + datum ve tvaru RRMMDD + pořadové číslo bankovního dokladu.

    Doklad s číslem ČS250228001, kde ČS je zkratka bankovního účtu, 250228 je datum 28. 02. 2025 a 001 je pořadové číslo bankovního dokladu pro daný den a účet.

  • Popis základních funkcí pro vytvoření nového záznamu, uložení záznamu, smazání, zaokrouhlení dokladu apod. jsou popsány v kapitole Obecné funkce.

3. Záložky

Poznámky

Poznámky slouží k uvedení doplňujících údajů souvisejících s vytvořeným bankovním dokladem. Poznámka se synchronizací přenáší spolu s bankovním dokladem do programu POHODA.

Záložka Poznámky

Doklady

V případě úhrady faktury bankovním dokladem je na záložce Doklady uveden odkaz na uhrazenou fakturu.

V záhlaví záložky se zobrazuje počet dokladů, na které má doklad vazbu.

Záložka Doklady

Pokud je bankovní doklad vytvořený z importované transakce, je vazba na transakci uvedena na bankovním dokladu v sekci Platba v poli Bankovní transakce.

Historie

Na záložce Historie je zobrazen přehled událostí týkajících se zvoleného záznamu. Tedy kdy byl záznam vytvořen a kdo jej editoval.

Záložka Historie

4. Úhrada faktury bankovním dokladem

Příjmovým bankovním dokladem lze hradit vydané a zálohové faktury. Výdajovým bankovním dokladem lze hradit přijaté faktury. Úhradu je možné provést buď v agendě Banka z detailu bankovního dokladu nebo spuštěním hromadného párování dokladů, které lze spustit manuálně nebo automaticky po importu transakcí.

Faktury v cizí měně lze hradit pouze v podvojném účetnictví. Měna bankovního dokladu se musí shodovat s měnou hrazeného dokladu.

V aplikaci mPOHODA nelze bankovním dokladem hradit faktury typu Opravný doklad.

Pokud v programu POHODA vystavujete k vydané faktuře pozastávky, je třeba brát zřetel na to, že k synchronizaci pozastávek do aplikace mPOHODA nedochází. Aplikace tedy nemá aktuální informaci o stavu pozastávek, a tudíž v případě provedení likvidace dojde k likvidaci částky dokladu bez ohledu na výši a splatnost pozastávky. Obecně nedoporučujeme do aplikace mPOHODA faktury s pozastávkami importovat a provádět k nim likvidace.

Úhrada faktury provedená v agendě Bankovní doklady

V detailu bankovního dokladu lze provést úhradu faktury dvěma způsoby:

  • povelem Přidat úhradu faktury Přidat úhradu faktury

    • Povel je dostupný při ručním vytváření nového bankovního dokladu nebo v případě, kdy doklad obsahuje pouze hradící položky.

      Tato funkce přidá úhradu faktury do dokladu a zároveň zvýší celkovou částku bankovního dokladu o přidané úhrady.

      Povel Přidat úhradu faktury
  • povelem Spárovat s fakturou Spárovat s fakturou

    • Povel je aktivní pouze tehdy, pokud bankovní doklad obsahuje právě jednu nehradící položku.

      Tato funkce umožňuje vytvořit úhradu faktury v maximální výši této nehradící položky, přičemž celková částka dokladu zůstává nezměněna. Pokud je úhrada vytvořena na nižší částku než původní nehradící položka, systém automaticky generuje doplňkovou položku Vyrovnání k úhradě, kterou lze následně použít pro další spárování.

      Povel Spárovat s fakturou
  • Funkce Přidat úhradu faktury a Spárovat s fakturou otevírají agendu Faktury k úhradě. U příjmového bankovního dokladu agenda zobrazuje neuhrazené vydané a zálohové faktury. U výdajového bankovního dokladu agenda zobrazuje neuhrazené přijaté faktury.

    Pokud na bankovním dokladu uvedete odběratele, resp. dodavatele a následně vyvoláte povel pro úhradu faktury, vyfiltrují se v agendě Faktury k úhradě pouze neuhrazené faktury vystavené na zvoleného odběratele, resp. dodavatele.

  • V agendě Faktury k úhradě označte ty faktury, které chcete bankovním dokladem uhradit. V poli K úhradě zadejte částku úhrady.

    Faktury k úhradě

    Pokud synchronizujete aplikaci s programem POHODA a v globálním nastavení je aktivována volba Automatizovat práci s přeplatky, umožňuje systém uhradit vyšší částku, než je uvedeno na hrazeném dokladu. V takovém případě se na bankovním dokladu automaticky vytvoří položka přeplatku. Nastavení přeplatků naleznete v agendě Nastavení dokladů.

    K likvidaci je možné vybrat i více faktur najednou.

    Pokud jste u vybrané faktury zadali chybnou částku K úhradě, povelem Aktualizovat Aktualizovat vrátíte hodnotu na původní částku zbývající k úhradě.

  • Zvolením povelu Uhradit Uhradit dojde k přenosu vybraných faktur v zadané částce k úhradě na bankovní doklad.

    Bankovní doklad s úhradou faktury

    Pokud vedete daňovou evidenci, rozepíše se hrazená částka faktury na bankovním dokladu na základ daně a daň dle sazeb DPH uvedených na hrazené faktuře. Při likvidaci se nejprve z hrazeného dokladu odepisuje částka DPH.

  • Bankovní doklad zkontrolujte a uložte.

  • Bankovní doklad je s uhrazenou fakturou provázán přes záložku Doklady.

  • Úhrada bankovním dokladem je na hrazené faktuře uvedena na záložce Úhrady.

  • Uložením bankovního dokladu dojde k aktualizaci částky k úhradě u uhrazené faktury.

  • Synchronizací bankovního dokladu s programem POHODA dojde k provedení likvidace faktury také na straně programu POHODA.

Úhrada faktury provedená funkcí hromadného párování

Úhrady faktur lze provádět pomocí funkce hromadného párování. Tuto funkci spustíte manuálně z agendy Banka pomocí povelu  Spustit automatické párování Spustit automatické párování v nástrojové liště.

Vyvoláním povelu se otevře dialogové okno Hromadné párování, kde zvolíte pravidlo párování, podle kterého se budou párovat bankovní doklady s fakturami. Proces párování se spustí kliknutím na tlačítko Párovat.

Hromadné párování dokladů

Výběr bankovních dokladů pro hromadné párování lze omezit pomocí filtru v agendě Banka.

Automatické párování se nevztahuje na bankovní doklady, které jsou uzamčeny synchronizací do programu POHODA nebo mají stav Spárovaný.

Proces hromadného párování je nevratná operace. Před spuštěním doporučujeme zkontrolovat správnost zvoleného pravidla párování a ověřit seznam bankovních dokladů určených k párování. Počet dokladů, nad kterými bude operace spuštěna, je uveden v dialogovém okně Hromadné párování dokladů.

Hromadné párování dokladů lze spustit také automaticky po importu bankovních transakcí. V tomto případě se párování provádí výhradně nad bankovními doklady vytvořenými z právě importovaných transakcí.

5. Synchronizace s programem POHODA

Základní popis synchronizace

  • Bankovní doklady se synchronizují obousměrně mezi aplikací mPOHODA a programem POHODA.

  • Bankovní doklady vytvořené přímo v programu POHODA nelze synchronizovat do aplikace mPOHODA.

  • Aby byly bankovní doklady synchronizované do programu POHODA, je třeba nejprve povolit tuto funkci u bankovních účtů. Toto nastavení se provádí v agendě Bankovní účty.

  • Následně je nutné mít na samotném bankovním dokladu v sekci Podrobnosti nastaven příznak Synchronizovat doklad.

    Výchozí stav přepínače na dokladu se odvíjí od nastavení v agendě Nastavení dokladů v sekci Synchronizace POHODA.

  • Doklady, které se již synchronizovaly s programem POHODA, jsou v aplikaci mPOHODA uzamčeny a nelze je použít pro párování a úhradu faktur.

Bankovní doklad se naimportuje pouze v případě, že během importu projde likvidace faktury kontrolou správnosti úhrady. K nevalidní úhradě dochází, pokud byl hrazený doklad v programu POHODA před importem upraven. V takovém případě nedojde k naimportování bankovního dokladu do programu POHODA a uživatel je o této skutečnosti informován v logu při synchronizaci.

Vlastnosti synchronizace bankovních dokladů importovaných do programu POHODA

  • Číslo zakázky bude přeneseno a navázáno pouze v případě, že je zakázka v programu POHODA již zavedena.

  • V programu POHODA se importovanému bankovním dokladu přiřadí předkontace v závislosti na nastavení zaúčtování v aplikaci mPOHODA.

  • Obsahuje-li bankovní doklad položku likvidace faktury, dojde při importu do programu POHODA k úhradě této faktury.

    Účetní jednotky vedoucí daňovou evidenci musí před první likvidací faktury v aplikaci mPOHODA v agendě Nastavení firmy nastavit typ účetnictví na Daňová evidence, aby se při provádění úhrad faktur hrazená částka správně rozepsala pro daň z příjmů na základ daně a DPH.

    Bankovní doklad se naimportuje pouze po úspěšném provedení kontroly správnosti úhrady faktury. K nevalidní úhradě dochází, pokud byl hrazený doklad v programu POHODA před importem upraven. V takovém případě nedojde k naimportování pokladního dokladu do programu POHODA a uživatel je o této skutečnosti informován v logu při synchronizaci.

    Pro úspěšné vykonání importu pokladního dokladu do programu POHODA je nutné mít v programu POHODA v agendě Globální nastavení v sekci Platby vypnutou volbu Likvidovat dle členění na střediska, činnosti a zakázky.

Pokud budete synchronizovat bankovní doklady vytvořené v aplikaci mPOHODA, nedoporučujeme již využívat službu homebanking k danému účtu v programu POHODA. Jinak může dojít k duplicitnímu vytváření bankovních dokladů.

Po synchronizaci bankovních dokladů do programu POHODA dojde k jejich uzamčení, což znamená, že je již nelze využít k úhradě v aplikaci mPOHODA. Všechny případné úpravy úhrad je poté nutné provádět přímo v programu POHODA.

Přeplatky

  • Vytvářet přeplatky lze pouze při povolení funkce Automatizovat práci s přeplatky v agendě Globální nastavení v programu POHODA v sekci Přeplatky.

  • Při synchronizaci přeplatků jsou respektovány předkontace nastavené v agendě Globální nastavení v programu POHODA.

Na synchronizované velké přeplatky se nevytváří v programu POHODA doklad typu Ostatní pohledávka, resp. Ostatní závazek. Tyto doklady je v případě potřeby nutné vytvořit v programu POHODA ručně.

Přeplatky importované z aplikace mPOHODA mají v textu položky uvedeno slovo Přeplatek. Doklady s přeplatky tak můžete v programu POHODA vyhledat pomocí funkce Složený dotaz.

Zpět na začátek

TeamViewer Stáhněte si program TeamViewer a spojte se s námi přímo.